Ambassadeur van je eigen boek?

Op de website van Boekscout is de volgende stichtelijke tekst te vinden: "Je wilt natuurlijk dat straks iedereen je boek gaat lezen. Hoe meer mensen weten dat het gaat verschijnen, des te groter is die kans... Als auteur... heb jij ... de taak om zoveel mogelijk mensen voor je boek te interesseren. Dat doe je door ons een lijst te geven met minimaal 40 e-mailadressen... Zij krijgen dan op de dag van verschijning een promotiemailing toegestuurd over jouw boek".

Tegen die taak zag ik eerlijk gezegd op. Want mijn familie is klein en binnen mijn vriendenkring is bijna niemand in mijn boek geïnteresseerd. Om e-mail adressen in de lijst te kunnen opnemen, moest ik de betrokkenen aanschrijven, hen over mijn boek vertellen en hen om schriftelijke toestemming vragen. De opdracht van Boekscout betekende dat ik een groot aantal onbekenden moest benaderen en bij hen reclame moest gaan maken. Ik verwachtte daar weinig van. Ongewenste e-mails verdwijnen meestal immers direct in de prullenbak. Om aan mijn verplichting te kunnen voldoen, besloot ik van de volgende strategie gebruik te maken:

1. Op grond van de inhoud van mijn boek stelde ik een lijst van trefwoorden samen, en ik ging op zoek naar websites of weblogs waar de onderwerpen uit die lijst werden besproken.
2. Door van een groot aantal synoniemen en combinaties van trefwoorden gebruik te maken ontdekte ik, dat er in Nederland en België veel sites bestaan die verband houden met het onderwerp van mijn boek. Ook ontdekte ik, dat predikanten, evangelisten, beheerders van nieuwssites en programmamakers zich met dat onderwerp hebben bezig gehouden.
3. Ik besloot om zulke mensen te gaan aanschrijven: niet via een standaard mailtje, maar door hen een persoonlijk bericht te sturen waarin ik uitlegde waarom mijn binnenkort te verschijnen boek voor hen van belang zou kunnen zijn. Dat bracht een hoop werk met zich mee, maar het leek me de meest fatsoenlijke manier om hen te benaderen.
4. Tot mijn verbazing kreeg ik van 90% van mijn "slachtoffers" antwoord, en in zeker 80% van de gevallen was dat een bijzonder vriendelijk antwoord! Velen reageerden zelfs heel enthousiast. Ze stuurden me (ongevraagd) allerlei informatie, in een aantal gevallen zelfs hele boeken (zowel in elektronische als in gedrukte vorm). Anderen brachten me (ongevraagd) in contact met andere geïnteresseerden. En met oude kennissen die ik zeker 40 of 45 jaar niet meer had gesproken, raakte ik opnieuw in gesprek.
5. Op grond van de informatie die ik ontving heb ik de tekst van mijn boek op het laatste moment nog kunnen aanvullen. En uiteindelijk verzamelde ik meer dan 140 e-mail adressen. Als ik verzoeken om present-exemplaren, interviews, enzovoort meetel waren het zelfs meer dan 150 adressen. Kortom, deze taak is me meegevallen. Ik heb er een heleboel nieuwe kennissen door gekregen!


Twitter Facebook LinkedIn Volgen



Om over na te denken (steun uit onverwachte hoek)

Reacties na het verschijnen van mijn boek

Ambassadeur van je eigen boek?

Mijn ervaringen in uitgeversland

Hoe ik tot het schrijven van mijn boek gekomen ben